سلامت

پیشگیری از غرق‌‌شدن

غرق‌شدگی یک مسئله مهم بهداشت و ایمنی عمومی است که می توان از آن پیشگیری کرد.

پیشگیری از غرق‌‌شدن

غرق شدگی یک مسئله مهم بهداشت و ایمنی عمومی است که می توان از آن پیشگیری کرد.

کودکان 1 تا 4 ساله بیشتر از هر علت دیگری در اثر غرق‌شدن جان خود را از دست می دهند.
غرق‌شدن در چند ثانیه اتفاق می افتد و اغلب بی صدا است.
غرق‌شدن ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، هر زمانی که به آب دسترسی داشته باشد.

می‌توانید از غرق‌ شدن جلوگیری کنید.

مهارت‌های اولیه شنا و ایمنی آب را بیاموزید

کلاس‌های رسمی شنا می‌تواند خطر غرق‌شدن را کاهش دهد. اما در نظر داشته باشید، کودکانی که در کلاس‌های شنا شرکت داشته اند، هنوز در هنگام حضور در آب یا اطراف آن نیاز به نظارت دقیق و دائمی دارند.

نرده‌هایی بسازید که به طور کامل استخرها را محصور کنند

ساخت و استفاده از یک حصار چهارطرفه که حداقل یک متر ارتفاع داشته باشد و استخر را کاملاً محصور کرده و آن را از خانه جدا کند. تمام اسباب‌بازی‌هایی را که ممکن است کودکان را در زمانی که از استخر استفاده نمی‌کنید به سمت استخر جذب کنند، از محوطه استخر خارج کنید.

نظارت دقیق داشته باشید

پیشگیری از غرق‌‌شدن

یک بزرگسال مسئول را تعیین کنید تا زمانی که کودکان در داخل یا نزدیک آب (از جمله وان حمام) هستند، از نزدیک و دائماً بر آنها نظارت کند. شما می‌توانید یک بزرگسال خاص را برای نظارت بر هر کودک در هنگام دسترسی به آب تعیین کنید. بزرگسالانی که بچه‌ها را در آب یا نزدیک آن تماشا می‌کنند باید از فعالیت‌های حواس‌پرتی مانند مطالعه، استفاده از تلفن و مصرف الکل یا مواد مخدر اجتناب کنند، زیرا غرق‌شدن به‌سرعت و بی‌صدا اتفاق می‌افتد. پس از اتمام زمان شنا، درهایی را که به آب دسترسی دارند، ببندید و قفل کنید. هنگام بازدید از خانه یا مکان ناآشنا، هوشیار باشید و در مورد خطرات آن مکان اطلاعات کسب کنید. بزرگسالان باید حتی زمانی که ناجیان غریق در آنجا حضور دارند، از نزدیک بر کودکان نظارت کنند.

جلیقه نجات بپوش

جلیقه نجات خطر غرق‌شدن در هنگام قایق‌سواری را برای افراد در هر سنی و توانایی‌های شنا کاهش می‌دهد. جلیقه نجات باید توسط کودکان برای همه فعالیت‌هایی که در داخل و اطراف آب طبیعی هستند استفاده کنند. جلیقه نجات همچنین می‌تواند توسط شناگران ضعیف‌تر در هر سنی در داخل و اطراف آب و استخرهای شنا استفاده شود. به اسباب‌بازی‌های پر از هوا یا فوم تکیه نکنید، زیرا این وسایل ایمنی نیستند.

CPR را یاد بگیرید

مهارت‌های CPR شما می‌تواند جان یک نفر را در مدت زمانی که برای رسیدن امدادگران طول می‌کشد نجات دهد. بسیاری از سازمان‌ها مانند صلیب سرخ و هلال احمر دوره‌های آموزشی CPR را به‌صورت آنلاین و حضوری و رایگان ارائه می‌دهند.

خطرات آب‌های طبیعی را بشناسید

دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها خطرات پنهانی مانند جریان‌ها یا امواج خطرناک، سنگ‌ها یا پوشش گیاهی و دید محدود دارند. پیش بینی را قبل از فعالیت در آب یا نزدیک آب بررسی کنید. شرایط آب و هوایی محلی می‌تواند به سرعت تغییر کند و باعث سیل های ناگهانی خطرناک، بادهای شدید و رعد و برق با اصابت رعد و برق شود.

از الکل اجتناب کنید

از نوشیدن الکل قبل یا در حین شنا، قایق‌سواری یا سایر فعالیت‌های آبی خودداری کنید. الکل قضاوت، تعادل و هماهنگی را مختل می‌کند. هنگام نظارت بر کودکان الکل مصرف نکنید. پیشگیری از غرق‌شدن مهمتر از تفریحات کوتاه مدت است!

بیشتر بخوانید:

بیماری‌های مرتبط با شنا

از سیستم دوستان استفاده کنید

همیشه با یک دوست شنا کنید. در صورت امکان مکان‌هایی را برای شنا انتخاب کنید که دارای نجات‌غریق باشند. همراهی دوستان مخصوصاً برای افرادی که دچار اختلالات تشنجی یا سایر شرایط پزشکی هستند که خطر غرق‌شدن را در آنها افزایش می‌دهد مفید است.

برای شرایط پزشکی اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید

بدانید که آیا وضعیت پزشکی شما ممکن است خطر غرق‌شدن را افزایش دهد یا خیر و مراقب باشید. به‌عنوان‌مثال، اگر شما یا یکی از اعضای خانواده دچار اختلال تشنجی مانند صرع هستید، نظارت لحظه به لحظه در اطراف آب داشته باشید. افراد مبتلا به اختلالات تشنجی نیز می‌توانند به‌جای حمام، دوش بگیرند. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده شرایط دیگری دارید که می‌تواند خطر غرق‌شدن را افزایش دهد، مانند بیماری‌های قلبی یا اوتیسم، احتیاط بیشتری در مورد شنا در آب انجام دهید.

اثرات داروها را در نظر بگیرید

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که تعادل، هماهنگی یا قضاوت شما را مختل می‌کنند، از شناکردن خودداری کنید. این عوارض احتمال غرق‌شدن را افزایش می‌دهد. چندین دارو می‌توانند این عوارض جانبی را ایجاد کنند، مانند داروهایی که برای اضطراب و سایر شرایط سلامت روان استفاده می‌شوند.
نفس خود را برای مدت طولانی بیش از حد تهویه نکنید یا حبس نکنید

قبل از شنا سعی نکنید نفس خود را برای مدت طولانی زیر آب حبس کنید. این می‌تواند باعث غش و غرق‌شدن شما شود. گاهی اوقات به این حالت خاموشی هیپوکسیک یا خاموشی آب کم‌عمق می‌گویند.

=======================================================================

پیشگیری از غرق‌‌شدن

منبع: cdc

نمایش بیشتر

مدیر سایت

بوشهری‌ها به شکلِ کاملاً غیرانتفاعی و با هزینهٔ شخصی اداره می‌شود و هیچ‌گونه وابستگی به نهاد یا سازمانی ندارد. یک پروژهٔ داوطلبانه است برای بالابردن کیفیت زندگی در بوشهر، اگر بتواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا